Overlegent engasjement fra Coop i årets løp – hele bedriften var representert på deltakerlista og satte soleklar «løyperekord» i antall påmeldte fra én bedrift.

Coop har i mange år engasjert seg i Rosa sløyfe-aksjonen. Til sammen har deres bidrag passert 32 millioner kroner totalt, i løpet av de årene de har bidratt. I år er Coop en av hovedpartnerne til aksjonen, samtidig som de også er en av samarbeidspartnerne til Rosa sløyfe-løpet. Og det er tydelig at engasjementet lever i beste velgående – både for aksjonen og løpet. Det viser det svimlende deltakerantallet fra bedriften.

De ansatte ved Coop Extra Os stilte mannssterke i Rosa sløyfe-løpet.

Godt for kroppen, godt for aksjonen

Deltakelse i løpet blant de ansatte er bare en av tiltakene fra Coop, noe vi skal komme tilbake til. Årets kampanje i butikkene går nemlig hånd i hånd med løpets filosofi.

– Sunt kosthold og fysisk aktivitet er to viktige faktorer for å forebygge kreft, og i årets kampanje ønsker vi derfor å inspirere kunder, medeiere og ansatte til en sunnere livsstil, forteller Carina Hansen, sponsor-prosjektleder i Coop.

Dette har de gjort ved å oppfordre til deltakelse i løpet, samt donere 2,5 kroner på utvalgte hygieneprodukter. I tillegg doneres 1 % av alt Coop selger av fersk frukt, grønnsaker og bær til Rosa sløyfe-aksjonen i oktober.

– Godt for kroppen og godt for aksjonen, oppsummerer Carina.

Bildekollasjen viser noe av engasjementet i Rosa sløyfe-løpet fra Coops ansatte.

Brukte egne ansatte som ambassadører for å engasjere internt

Som prosjektleder for årets rosa kampanje, satte Carina seg tidlig et hårete mål om tusen deltagere i Rosa sløyfe-løpet.

– Med god hjelp fra kommunikasjonsavdelingen, startet vi allerede i september med å få ansatte til å melde seg på løpet, og sendte jevnt og trutt påminnelser underveis, forteller hun.

Det ble blant annet spilt inn flere episoder med Toni, fra Coops logistikksenter, som fortalte om løpet og hvordan man melder seg på.

Toni var en av Coops Rosa sløyfe-ambassadører, og bidro blant annet med informasjonsvideoer som ble sendt ut internt i bedriften.

1109 Coop-ansatte i Rosa sløyfe-løpet

Og det er ingen tvil om at det fungerte godt. Med god synlighet i alle interne kanaler lot ikke engasjementet vente på seg.

– Coop-ansatte fra hele Norge meldte seg på, både fra butikkene, samvirkelagene og fra hovedkontorets mange ulike avdelinger: logistikk, regnskap, Clog, faghandel, marked, kjede og så videre, ramser Carina opp.

Til sammen deltok hele 1109 Coop-ansatte i Rosa sløyfe-løpet. Det totale deltakerantallet var på 10300 personer i 2020.

– At 1 av 10 i Rosa sløyfe-løpet var en Coop-ansatt er vi utrolig stolte av, avslutter Carina Hansen.